یکی از مهم‌ترین بخش‌های سفر انتخاب وسیله نقلیه مناسب است. با انتخاب وسیله نقلیه‌ی مناسب، سفر شما راحت‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌شود. همه ما حداقل یک‌بار را با قطار و اتوبوس به سفر رفته‌ایم. از هرکدام از این سفرها تجربه متفاوتی را در ذهن داریم که به ‌احتمال زیاد با یادآوری آن تجربه می‌توانیم تصمیم بگیریم تا در سفر بعدی‌مان بین این دو وسیله نقلیه کدام را انتخاب کنیم تا راحتی و لذت بیشتری را در سفر بعدی تجربه کنیم. در کنار این تجربیات، این مقاله نیز به شما کمک می‌کند تا در هنگام انتخاب بین قطار و اتوبوس، آگاهانه‌تر عمل کنید. در این مقاله قصد داریم مزایای و معایب سفر با اتوبوس و قطار را بررسی کنیم تا براساس علاقه و نیازتان، برای سفرهای پیش روی خود، بهترین انتخاب را میان این دو وسیله نقلیه انجام دهید.

با قیمت بلیت قطار و اتوبوس بیشتر آشنا شوید


قبل از آنکه بخواهید به مقصد خود سفر کنید، کمی درباره قیمت بلیت اتوبوس و قطار آن مقصد جستجو کنید تا بتوانید وسیله حمل‌ونقلی که متناسب با بودجه شماست را انتخاب کنید. به‌ طور معمول قطارها را می‌توان از نظر امکانات و خدمات به قطارهای ۳ ستاره ۴ ستاره و ۵ ستاره یا لوکس تقسیم‌بندی کرد. هرچه تعداد ستاره‌های قطار بیشتر شود، امکانات و خدمات آن‌ها بیشتر می‌شود. همچنین قیمت بلیط قطار اتوبوسی از قطارهای کوپه‌ای بیشتر است. همچنین می‌توان گفت که کوپه‌های ۶ تخته در مقایسه با کوپه‌های ۴ تخته قیمت بیشتری دارند. اتوبوس‌ها نیز به دو دسته معمولی و وی آی‌پی تقسیم‌بندی می‌شوند. در اتوبوس‌های وی آی‌پی امکانات و خدمات بیشتری برای مسافرین تعبیه ‌شده است. به همین جهت قیمت آن‌ها در مقایسه با قیمت اتوبوس بلیط اتوبوس‌های معمولی بیشتر است.

مقصد سفرتان کجاست؟


اولین نکته‌ای که برای انتخاب وسیله نقلیه مناسب باید به آن توجه کنید مقصد سفرتان است. همان‌طور که می‌دانید تعداد مسیرهای جاده‌ای در مقایسه با مسیرهای ریلی بسیار بیشتر است. به همین دلیل با خرید بلیط اتوبوس می‌توانید به شهرهای بیشتری سفر کنید. اگر می‌خواهید با قطار به سفر بروید، مطمئن شوید که مقصدی که به آن سفر می‌کنید ایستگاه راه‌آهن دارد.
به مسافت بین ایستگاه راه‌آهن تا اقامتگاهتان و همچنین پایانه اتوبوس‌رانی شهر مقصد تا محل اقامتتان توجه کنید. همچنین به این نکته توجه کنید که از خانه تا ایستگاه راه‌آهن یا پایانه اتوبوس‌رانی شهرتان چقدر راه است. این اطلاعات می‌تواند به شما کمک کند تا در هنگام انتخاب وسیله نقلیه مناسب آگاهانه‌تر عمل کنید.
معمولاً هنگام خرید بلیط اتوبوس یا قطار مدت سفر با این وسیله نقلیه نیز ذکر شده است. اگر قصد دارید هرچه سریع‌تر به مقصد مورد نظرتان برسید، با اطلاع از مدت‌زمان سفر با اتوبوس یا قطار می‌توانید بین این دو گزینه انتخاب بهتری داشته باشید. به ‌طور معمول سفر با اتوبوس مدت‌زمان کمتری طول می‌کشد.