دریاچه اوان قزوین

مسیر سرسبز و زیبای منطقه الموت و گردنه های پیچ در پیچش به دو راهی ختم می شود که با انتخاب یکی از آن ها به صحنه نقاشی زنده طبیعت می رسید. دریاچه ای که مثل یک بوم بزرگ آسمان، کوه و درختان اطرافش را در خود ثبت کرده و زیبایی آن ها را به شکل مسحورکننده‌ای بازتاب می کند.

چرا بازدید از دریاچه اوان پیشنهاد می شود؟

دریاچه اوان به عنوان یکی از آثار طبیعی ملی کشور ثبت شده است.
منظره های اطراف دریاچه سوژه فوق العاده ای برای عکاسی هستند.
دریاچه اوان هر فصل از سال جلوه خاصی به خود می گیرد.
آب و هوای این منطقه بسیار خنک و دلپذیر است

دریاچه اوان کجاست؟

این دریاچه در طبیعت بکر الموت و در دامنه کوه خشچال واقع شده است که ۷۵ کیلومتر از شهر قزوین فاصله دارد، یعنی حدود ۲-۳ ساعت. این دریاچه از شمال به دره الموت می رسد، برای همین کسانی که به بازدید از قلعه تاریخی الموت می روند، ساعاتی را به دیدن این دریاچه اختصاص می دهند. دریاچه اوان در احاطه ۴ روستای اوان، وربن، زواردشت و رز آباد قرار گرفته و ارتفاعات اطرافش زیبایی خیره کننده ای به آن داده است.

درباره دریاچه اوان

دریاچه اوان دریاچه کوچکی نیست، مساحتش به بیش از ۷۰ هزار مترمربع می رسد و جالب است بدانید که این دریاچه از آب چشمه های کوچک زیرزمینی در بستر خود تغذیه می شود. طبق اندازه گیری های غواص ها عمیق ترین قسمت دریاچه حدود ۷.۵ متر عمق دارد و برای همین برای قایق سواری مناسب است. از سر ریز آب این دریاچه نیز رود کوچکی سرچشمه گرفته که برای مصارف کشاورزی روستاهای کوشک و آیین مورد استفاده قرار می گیرد.

گونه های گیاهی و جانوری دریاچه اوان

این منطقه سرسبز و باصفا مملو از گونه های درختی مختلف مثل بید، تبریز، چنار، سیب، آلبالو، فندق، گردو، سنجد، گیلاس و گونه های گیاهان علفی مثل گون، کنگر و شیرین بیان است. ممکن است در خلال گردش خود با حیواناتی نظیر پلنگ، بز کوهی، گرگ، گراز، شغال، سیاه گوش و پرندگانی مثل عقاب، شاهین، کبک، سبز قبا و فاخته روبرو شوید. در داخل دریاچه نیز انواع ماهی های قزل آلا و کپور زندگی می کنند.