آب و هوا و بهترین زمان سفر به ازنا


ازنا شهری سرسبز و در تمامی فصل‌های سال پذیرای گردشگران است. جالب است بدانید که اغلب مساحت این شهرستان را دشت‌های حاصلخیز و زمین‌های کشاورزی تشکیل داده است. وضعیت جغرافیایی این شهر سبب شده تا ازنا در اغلب فصل‌های سال آب و هوایی مطلوب داشته باشد. در واقع ازنا از نظر آب و هوایی جزء بهترین مناطق ایران برای کشاورزی است. اگر از سمت دشت‌ها به طرف حاشیه ازنا بروید به مناطق مرتفع و کوهستانی خواهید رسید. در این مناطق درختان سرمادوست زیادی وجود دارد.
ازنا در بخش‌های مسکونی و مرکزی آب و هوایی معتدل در تمامی روزهای سال دارد. اما هرچه به سمت حاشیه‌های شهر برویم، با سرمای هوا مواجه خواهیم شد. در پاییز و زمستان ازنا اغلب سرد و برفی است. به همین خاطر توصیه می‌شود که شش ماه اول سال را برای بازدید از ازنا در نظر بگیرید. در بهار دشت‌های ازنا سرسبز هستند و تابستان نیز گرمای زیادی ندارد. به همین دلیل بسیاری از گردشگران برای فرار از گرمای تابستان به شهر ازنا سفر می‌کنند.

چشمه قُلقُل


چشمه قلقلی یا چشمه قلقل یکی از جاذبه‌های دیدنی ازنا است که در روستای دربند از توابع این شهرستان قرار گرفته است. این چشمه یک جاذبه طبیعی است که از دهانه ۷ متری یک کوه سنگی خارج شده است. این چشمه جوشان در هرثانیه ۴۵ لیتر آب‌دهی دارد. از آب این چشمه برای آبیاری زمین‌های کشاورزی استفاده می‌شود.
چشمه قلقل آبی خنک و معدنی دارد. به همین دلیل در روزهای گرم تابستان میزبان گردشگران زیادی است. در آب‌های اطراف این چشمه می‌توان شنا کرد و از طبیعت بی‌نظیر چشمه لذت برد.

امامزاده آقا پیر عباد


در ۲ کیلومتری شمال غرب ازنا امامزاده آقا پیر عباد قرار گرفته است. این امامزاده یکی از نوادگان امام موسی کاظم است که در زمان خلافت عباسیان برای ترویج اسلام به ازنا آمده بود. امروزه امامزاده آقا پیر عباد به یکی از مکان‌های مذهبی ازنا تبدیل شده است. در مجاورت این امامزاده یک چشمه جوشان قرار گرفته است که بسیار دیدنی است.

روستای کمندان


کمندان یکی از روستاهای توابع شهرستان ازنا است که در دامنه کوه اشترانکوه واقع شده است. این روستا رودخانه و چشمه‌های زیبایی دارد که همه از اشترانکوه سرچشمه می‌گیرند. وجود چشمه‌ها و رودهای بسیار زیاد سبب طراوت این منطقه شده است. پوشش گیاهی روستای کمندان خاص و زیبا است. درختان کهنسال بید، در این منطقه بسیار دیدنی است. ساکنان کمندان بسیار مهمان‌نواز و خونگرم هستند.